Съвети за избягване на десетте най-често срещани проблеми при ЦИПАП терапията

ЦИПАП терапия е ефективен метод за третиране на сънна апнея, но има и своята специфика. Научете как да избегнете неудобни маски и кои са най-често срещаните проблеми на ЦИПАП терапията.

1. Грешен размер или модел на ЦИПАП маска

Работете в тясно сътрудничество с вашия лекар и ЦИПАП доставчик за да се уверите, че маската ще отговаря на вашите нужди. Всеки има различни нужди и форма на лицето, така че правилната маска за един, може да не работи при Вас.

Много видове маски са достъпни. Например, някои са за цяло лице, покриват устата и се придържат от две ленти около главата на челоти и бузите. Те могат някои хора да се чустват клоустрофобично, но те работят добре дори ако се въртите много по време на сън. Други маски имат назални възглавнички, които се позиционират под носа  и ремъците заемат много по-малка част от лицето.  С тях ще се чуствате по подвижни. Могат да работят добре и ако носите очила или четете със сложена маска, защото повечето маски с назални възглавнички мнго по-малко затрудняват виждането, много по-малко от тези за цяло лице. Въпреки това те може да не са за Вас, ако се мърдате много по време на сън или спите на една страна.

Обърнете внимание на размера. Повечето маски се предлагат в повече размери. Само защото носите определен размер  на една маска, не означава че и прид друг вид носите същия. ЦИПАП маските обикновено са регулируеми. Поискайте на вашият ЦИПАП доставчик да ви покаже как да коригирате маската си така че да се чуствате максимално комфортно. Инструкцийте на производителя също може да ви покаже как да направите това.

2. Проблем с привикването към ЦИПАП апарата.

Ще ви помогне ако започнете да носите само ЦИПАП маската за кратко докато сте будни, например когато гледате телевизия. След което можете да носите маската, тръбата и с пуснат апарат с въздушно налягане през деня, сокато сте будни. Веднъж свикнете ли с усещането ще използвате апарата всеки път когато спите – през ноща, следобедните и вечерни дрямки. Непостоянството при носенето на ЦИПАП устройството може да забави привикването ви към него. Бъдете постояни при носенето за няколко седмици или повече за да разберете дали маската и налягането са подходящи за вас.

Трудност при толерирането на въздуха под налягане

Вие може да преодолеете това, чрез функцията рампа на апарата. Тази функционалност позволява да се започне с слабо въздушно налягане, последвано от автоматично постепено увеличаване на налягането до вашето предписано докато заспите. Стойността на рампата може да бъде настроена от вашия лекар.

Ако това не помогне, говорете с вашия лекар за промяна на типа на вашето устройство до автоматично което регулира налягането докато спите. Например, до устройство БИПАП или устройство което подържа променливо налягане. Те предлагат по-високо налягане при вдишване и по-слабо при издишване.

Ако това не помогне, говорете с вашия поддържа променливо налягане.

4. Сухота и запушване на носа

При такъв проблем нагреваем овлажнител прикачен към ЦИПАП апарата ще помогне. Нивото на влажност е регулируемо. Ползването на назален спрей с морска вода също ще помогне. Вашият доктор може да ви предпише стероиден спрей за нос, ако усещането за сухота не изчезне. От голяма значение също е и маската да ви пасва добре. Изпускаща маска може да причини сухота в носа.

5. Клоустробично усещане

Когато сте будни, упражнявайте се държейки просто маската без другите елементи на лицето си. Тогава когато се чуствате комфортно така, пробвайте да носите маската с коригиращите ленти. След това дръжте на лицето си маската с тръбата без да захващате с коригиращите ленти и с тръбата свързана към ЦИПАП апарата настроен с ниско въздушно налягане (пуснете функцията рампа). И най-накрая носете маската захваната с лентите на главата и с пусната апарат когато сте будни. Когато привикнете към усещането, опитайте да спите така.

Упражненията за релаксация, като прогресивна мускулна релаксация, могат да помогнат за намаляване на вашата тревожност. Ако и след това се чуствате клоустрофобично , говорете с вашия ЦИПАП доставчик. Може да ви помогне при избора на друг вид или размер на маска, като такава с назални възглавнички.

6. Пропускаща маска, кожни раздразнения и зони на притискане

Пропускаща или неудобна маска означава, че вие ​​не получавате пълното въздушното налягане, което ви трябва и може да получите раздразнение по кожата. Може пропускането да освобождава въздух в очите ви, което ще причини сухота и сълзене. В такъв случай опитайте да регулирате тампоните и лентите, за да получите по-добро напасване на маската към лицето ви. Ако маската ви е назална, се уверете, че не е твърде високо на моста на носа ви, за да не насочва въздуха в очите ви.

Може да се наложи да поискате от вашия доставчик, да ви помогне да намерите подходящия размер маска, особено ако вашето тегло се променя значително. Може да опитате с различен стил на на маската, като например назална с гел или силиконова възглавничка която да се приспособява към контурите на лицето ви. Ако развиете кожни раздразнение по кожата или по носа, уведомете незабавно Вашия лекар.

7. Трудности при заспиване

Това е нормално и е временен проблем. Носенето на маска само за известно време през деня, може да ви помогне да свикнете с чувството и да ви доведе до един спокоен и възстановителен сън. Използването на функцията рампа, която осигурява автоматично постепенно увеличаване на налягането на въздуха до предписаното ви налягане като сте заспали, също може да помогне. Добрите навици помагащи за съня са редовни упражнения, избягването на кофеин и алкохол преди лягане и релаксацията. Например, вземете топла вана преди да си легнете. Избягвайте да си лягате, докато не се почуствате уморени.

8.Сухота в устата

Ако дишате през устата през нощта или спите с отворена уста, някои CPAP устройства могат да влошат сухотата която изпитвате в устата си. С каишка на брадичката можете да държите устата си затворена и по този начин да намалите изтичането на въздух, ако носите назална маска. Една цяла лицева маска, която покрива устата и носа ви също може да работи добре за вас. A ЦИПАП нагряващия овлажнител, който може да се монтира на апарата също може да помогне.

9. Непреднамерено премахване на ЦИПАП (CPAP) маската през нощта

Нормално е понякога да се събудите и да откриете, че сте премахнали ЦИПАП маската в съня си. Ако се движите много по време на сън, може да откриете, че маската за цяло лице е по-подходяща за вас. Може да дърпате маската си, защото носът ти ви е пълен. Ако е така една удобна маска подгряващ ЦИПАП овлажнител могат да помогнат. A каишка на брадичката също може да помогне да задържите маската на лицето си.

10. Дразнещ шум

Повечето нови модели на CPAP устройства са почти безшумни, но ако сте се натъкнали на шумно устройство, първо се уверете, че филтър за въздух на устройство е чист и не е блокиран от нещо. Ако това не помогне, обърнете се към вашия лекар или CPAP доставчика за проверка на устройството, за да се уверите, че работи правилно. Ако устройството работи правилно и шума все още ви притеснява, опитайте да носите тапи за уши.
Времето и търпението са ключът към успеха

Използването на CPAP (ЦИПАП) устройство може да бъде разочароващо, докато се опитвате да свикнете с него, но това е много важна стъпка към вашата успешна терапия. Лечението е от съществено значение за избягване на усложнения причинени от обструктивната апнея, сърдечни проблеми и дневна умора. Работете със своя лекар и CPAP доставчика за да изберете най-доброто устройство за вас, и се опитайте да осъществите корекции, ако не сте удовлетворени напълно, позовавайки се на тази статия за най-често срещаните проблеми с ЦИПАП. Това може да отнеме няколко месеца, за да намерите най-правилните настройки за вас и да се адаптират към маската. С течение на времето, търпението ви ще бъде отплатено положително върху качеството ви на живот и здраве.

Публикувано в CPAP апарати, CPAP Маски, CPAP Терапия

Вашият коментар